در تاریخ پر پیچ و خم اما نه چندان طولانی بازی های کامپیوتری عناوینی دیده می شوند که به نوبه خود تاثیر بسزائی در تکوین بازی های بعد از خود داشته و آنها را به سوی تکامل رهنمون ساخته اند.
یکی از این بازی ها که در دوران شکوفائی کنسولهای 8 بیتی ها ظهور کرد و تحولات مهمی را در عرصه بازی های کامپیوتری بوجود آورد سری بازی های آخرین نینجا (The last ninja) است.این مجموعه بازی ها در سه قسمت و در سالهای 1987و 1988 و 1991 به بازار عرضه شدند و بدون شک موفق ترین بازی تمام دوران کمودور 64 سری بازی های آخرین نینجا بوده اند.علیرغم شناخت اندک مردم از بازی های کامپیوتری دردهه 80 فروش نسخه اول این بازی در اروپا به تنهائی بالغ بر 750 هزار نسخه گردیداین بازی تقریبا برنده تمامی جوایز موجود در سال 1987 شد و نام آن بیش از هربازی دیگری بر سر زبانها افتاد امروزه اکثر بازیبازهای قدیمی که با این بازی سروکار داشته اند گاه و بیگاه در خصوص زیبائی های این بازی سخن می گویند. در نهایت فروش نسخه اول در سرتاسر جهان به 4 میلیون نسخه برروی C64 رسید.LN2 زمانی به بازار عرضه شد که C64 فروش بسیار خوبی در بازار داشت در نتیجه 5.5 میلیون نسخه از این بازی به فروش رفت.در آن زمان حدود 20 میلیون کمودور 64 به فروش رفته بود در نتیجه می توان این چنین برداشت کرد که از هر 4 نفر یکی LN2 را خریده است.حتی بسیاری از بازیبازان بر این باور هستند که LN2 بهترین بازی در سری بازی هاست .در سال 91 همزمان با شکوفائی آمیگا قسمت سوم به بازار عرضه شد در نتیجه میزان فروش بازی به میزان پیش بینی شده نرسید و درمجموع به فروش 3 میلیون نسخه ای دست یافت.
HIghlight
سالیان انتهائی دهه 80 را می توان به عنوان مبداً دگرگونی بازی های رایانه ای پنداشت.در آن زمان بیشتر شرکتهای بازی سازی در چرخه تکراری گرفتار شده بودند که عموماً به بازی های SIDE-SCROLING ختم می شد.این تکرار ها عمدتاً از آنجا ناشی می شد که بازیسازان به دلیل عدم توانائی پردازشهای 3 بعدی سخت افزارها ، امکان ساخت بازی هائی به سبک دیگر را نداشتند.اما با این شرایط چگونه می شد سبک بازی ها را دگرگون کرد؟
تاریخچه System 3
در سال 1983 مارک کال با هدف تولید بازی های کامپیوتری ، شرکتی را تاسیس کرد که تا ابد در تاریخ بازی های رایانه ای جاودانه شد.این شرکت رامی توان از لحاظ فعالیت به سه دوره کلی تقسیم کرد
- از سال 1983 تا 1993(دوران اوج)
- از سال 1994 تا 2002 (دوران سکون)
- از سال 2003 تا به حال (دوران بازگشت)

مارک کال
از ابتدای تاسیس تا سال 1993 این شرکت چندین بازی مهم را تولید و به بازار عرضه کرد که سبکهای ماجرائی،اکشن،آرکید ،مبارزه ای را به طور کامل دگرگون کردند.از جمله محصولات مهم و به یاد ماندنی این شرکت می توان به بازی هائی نظیر Ikari Warriors،Tusker،Vendetta،IK+،Bangkok night،The last ninja ،myth:history in the making و flimbo’s quest اشاره کرد.بعد از سال 93 و در پی ورشکستگی شرکت کمودور ، سیستم 3 نیزبه حالت اغما رفت و به مرز ورشکستی نزدیک شد.در اواخر دهه 90 بود که سیستم 3 به شرکت Simon & Schuster ملحق شد.در ادامه زمزمه هائی در خصوص ساخت ادامه ای بر بازی فوق العاده موفق آخرین نینجا به گوش رسید.حتی در نمایشگاه E3 سال 2003 نیز نسخه ای از بازی که برای xbox ساخته شده بود به صورت کاملا سه بعدی نمایش داده شد.اما دیگر از بازی خبری نشد و پروژه به طور کلی کنسل شد.بعد از این اتفاق ، مجدداً سیستم 3 به کما رفت و تا مدتی از آن خبری نشد.اما در عوض طی این سالها از Simon & Schuster جدا شد.در سال 2007 سیستم 3 ، طی توافق نامه ای با شرکت معظم فراری ،مسئول ساخت بازی مسابقات اتومبیلرانی بر اساس ماشینهای فراری شد.در سالیان اخیر این شرکت بازی های مختلفی را برای کنسولهای نسل های گذشته و نسل هشتم PS4 , Xbox One و Switch تولید و به بازار عرضه کرده است.

System 3 logo
لوگوی قدیمی سیستم 3 یکی از خاطره انگیزترین صحنه های مربوط به شروع یک بازی کامپیوتری است.در دوران کلاسیک هرگاه که لوگوی فوق در ابتدای یک بازی ظاهر می شد بازیبازان نسبت به کیفیت و نوع آوری احتمالی بازی اطمینان حاصل می کردند.این لوگو در شروع بسیاری از بازی های معروف دوران اوج کمودور 64 نظیر Tusker,Vendetta,Bankok nights و غیره دیده شدند که همگی جزء بازی های معروف و سطح بالای آن دوران بودند.دو نکته کلیدی در طراحی این لوگو نهفته است.نکته اول در سه گوی قرمز رنگ دیده می شود که نشانگر عدد 3 در کلمه سیستم 3 است.نکته مهم دیگر نحوه طراحی گوی های به شکل کاملا سه بعدی است و می توان آنرا نمادی برای بازی های ساخته شده توسط سیستم 3 تصور کرد که اغلب به صورت پرسپکتیو ایزومتریک طراحی می شدند
پس از آشنائی ابتدائی با شرکت سازنده در قسمت بعدی وارد مبحث اصلی شده و داستان ساخت نسخه اول بازی را برای شما بازگو خواهم کرد.